English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Πως μου'ρθε τώρα να κάνω αυτή την ανάρτηση ε;;
Χα! χα!
Έτσι μου΄ρθε!! Απλά..
Είπαμε..φλασιές,αναλαμπές...χαχα 
Η αλήθεια είναι ότι εδώ και καιρό μου έδειξε ο γιος μου ένα βιντεάκι στο YouTube και το είχα στα υπόψιν να το αναρτήσω κάποια στιγμή.
Άλλωστε σε λίγο καιρό που δεν θα υπάρχουν "λαλα" για βενζίνα μάλλον θα αρχίσουν να το χρησιμοποιούν ξανά σαν μέσο μεταφοράς!! χαχα

Ας ξεκινήσω λοιπόν χαλαρά με την ιστορία του..ποδηλάτου..



Ποδήλατο

Ποδήλατο ονομάζεται το δίτροχο (μερικές φορές τρίτροχο) όχημα, που κινείται καθώς ο αναβάτης του χρησιμοποιεί τη μυϊκή δύναμη των ποδιών του. Το ποδήλατο αποτελεί ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο μεταφορικό μέσο. Ο αριθμός των ποδηλάτων του πλανήτη στις μέρες μας υπολογίζεται ότι ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ποδηλάτου αποτελεί η δυνατότητα του να ανταποκρίνεται σε αρκετά διαφορετικές απαιτήσεις, όπως είναι η μετακίνηση, η άθληση και η ψυχαγωγία.

Δομή

Στην κλασική του μορφή, το ποδήλατο αποτελείται από δύο τροχούς, οι οποίοι βρίσκονται ο ένας πίσω από τον άλλο και συνδέονται μεταξύ τους με μεταλλικό σκελετό. Βασικά επίσης μέρη ενός τυπικού ποδήλατου αποτελούν το τιμόνι, η σέλα, το σύστημα μετάδοσης της κίνησης και τα φρένα. Ως συμπληρωματικός εξοπλισμός, όχι δηλαδή απαραίτητος για τη λειτουργικότητα του ποδηλάτου, χρησιμοποιείται ένα πλήθος από εξαρτήματα.

Ιστορία

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονολογία στην οποία να αποδίδεται η εφεύρεση του ποδηλάτου, επομένως ούτε συγκεριμένος ‘εφευρέτης’ αυτού. Πολύ πριν την εμφάνιση κάποιας κατασκευής παρόμοιας με ένα τυπικό σύγχρονο ποδήλατο, έχει καταγραφεί ένα ποικίλο φάσμα οχημάτων που εκμεταλλεύονταν μόνο τη μυϊκή δύναμη του αναβάτη τους. Μία από τις κατασκευές αυτές, που από πολλούς θεωρείται ο πρόγονος του ποδηλάτου, ήταν η ‘draisienne’. Η draisienne κατασκευάστηκε από το Γερμανό βαρώνο Καρλ Φον Ντράις, το 1817 (η ονομασία ‘draisienne’ αποτελεί γαλλική απόδοση του ονόματος του κατασκευαστή της). Η draisienne ήταν σχεδόν εξ’ολοκλήρου κατασκευασμένη από ξύλο. Μη διαθέτοντας πετάλια, ο αναβάτης την έθετε σε κίνηση σπρώχνοντας με τα πόδια του προς τα πίσω. Η κατασκευή του Φον Ντράις έγινε γνωστή και ως hobby-horse, αντανακλώντας την πεποίθηση των οπαδών της ότι θα αντικαθιστούσε το βασικό μεταφορικό μέσο του 19ου αιώνα, το άλογο.
Το 1839, ο Σκωτσέζος σιδηρουργός Κιρκπάτρικ Μακμίλαν σχεδιάζει την ‘velocipede’. Ο Μακμίλαν βελτίωσε την κατασκευή του Φον Ντράις, εισάγοντας τη χρήση των πεταλιών, συνδεδεμένων με ράβδους με τον οπίσθιο τροχό. Με αυτό τον τρόπο, ο αναβάτης δεν ήταν πλέον αναγκασμένος να φέρνει τα πόδια του σε επαφή με το έδαφος, κάτι που περιόριζε σημαντικά την ταχύτητα του οχήματος. Είκοσι χρόνια αργότερα, το 1860, ο Γάλλος Πιέρ Μισώ αλλάζει το σχέδιο της velocipede, συνδέοντας τα πετάλια απευθείας με τον μπροστινό τροχό. Αργότερα, ο Μισώ θα εισάγει τη χρήση συμπαγούς καουτσούκ στους τροχούς, δείχνοντας ουσιαστικά το δρόμο προς τα γνωστά στις μέρες μας λάστιχα. Το 1870 οι Βρετανοί Τζέιμς Στάρλεϋ και Γουίλλιαμ Χίλμαν σχεδιάζουν ένα ποδήλατο με αρκετά μεγαλύτερο μπροστινό τροχό. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνουν την εκπληκτική, για την εποχή, ταχύτητα των 24 χλμ/ώρα. Το μοντέλο που κατασκεύασαν ονομάστηκε ‘ariel’ και ήταν το πρώτο ποδήλατο εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένο από μέταλλο. Βασικό μειονέκτημα του μεγέθους του μπροστινού τροχού του ariel αποτελούσε η ιδιαίτερα υψηλή θέση της σέλας που, λόγω της φτωχής κατανομής βάρους, είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της ασφάλειας του αναβάτη.
Στην Αγγλία, στα χαρακτηριστικά ποδήλατα με μεγάλο μπροστινό τροχό, αποδόθηκε η χαϊδευτική ονομασία ‘penny-farthings’. Η αιτία βρίσκεται στην παρομοίωση του μεγέθους των τροχών ενός τέτοιου ποδηλάτου με τα νομίσματα της εποχής: Ο μεγάλος μπροστινός τροχός δίπλα στον μικρό οπίσθιο, θύμιζε το μεγάλο νόμισμα του ενός penny δίπλα σε αυτό του ενός farthing. Τα επόμενα χρόνια, μια σειρά ενδιαφέρουσων ιδεών και εφευρέσεων εφαρμόζονται στο ποδήλατο, βελτιώνοντας το συνεχώς: η μετάδοση κίνησης μέσω αλυσίδας, η χρήση ταχυτήτων, τα φρένα, ο ‘κούφιος’ σκελετός, το ‘δυναμό’ και η σαμπρέλα αποτελούν τις πλέον χαρακτηριστικές αυτών των εφευρέσεων. Για παράδειγμα, μετά την εισαγωγή της αλυσίδας και των ταχυτήτων, δεν υπήρχε η ανάγκη ένα ποδήλατο να διαθέτει μεγάλου μεγέθους μπροστινό τροχό προκειμένου να κατορθώνει μεγάλες ταχύτητες. Έτσι, το 1885 είναι η χρονιά που κατασκευάζεται το μοντέλο ‘rover’, που συχνά χαρακτηρίζεται ως το πρώτο σύγχρονο ποδήλατο. Κατασκευαστής του ήταν ο Τζον Κεμπ Στάρλεϋ, ανιψιός του Τζέιμς Στάρλεϋ.
Η επιστροφή σε μικρότερου μεγέθους τροχούς βελτίωσε σημαντικά την άνεση με την οποία κανείς θα μπορούσε πλέον να κάνει ποδήλατο. Ως φυσικό επακόλουθο, τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού για το ποδήλατο έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Με το πέρασμα στον 20ο αιώνα ένας μεγάλος αριθμός ποδηλατικών λεσχών κατακλύζει και τις δύο πλευρές του ατλαντικού ωκεανού, αντικατοπτρίζοντας την καινούργια μόδα. Παράλληλα, εμφανίζονται οι πρώτες βιομηχανίες κατασκευής ποδηλάτων. Ως παράδειγμα μπορεί να αναφερθεί η βιομηχανία Raleigh, η οποία λίγα χρόνια μετά την ίδρυσή της έφτασε να παράγει περίπου 30.000 ποδήλατα το χρόνο. Ιδρυτής της ήταν ο Άγγλος Φρανκ Μπάουντεν. Μέσα στο πρώτο μισό τα μέσα του 20ου αιώνα, το ποδήλατο έχει γίνει το βασικό μέσο μετακίνησης για εκατομμύρια κατοίκους του πλανήτη. Ιδιαίτερα βοηθητική προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η επαφή πολλών υπανάπτυκτων χωρών με τις ευρωπαϊκές χώρες, λόγω της αποικιοκρατίας. Από την άλλη πλευρά βέβαια, η ανάπτυξη των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί αρκετά το ενδιαφέρον για το ποδήλατο σε αρκετές ανεπτυγμένες χώρες. Εξαίρεση αποτελούν ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Δανία και η Ολλανδία, στις οποίες η χρήση του ποδηλάτου διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα.
Στην Ελλάδα το πρώτο ποδήλατο ήρθε το 1885, ενώ το 1890, τη χρονιά ίδρυσης της Διεθνούς Ποδηλατικής Ομοσπονδίας, έγιναν οι πρώτοι ποδηλατικοί αγώνες. Το πρώτο ποδηλατοδρόμιο της χώρας κατασκευάζεται στην Αθήνα για τις ανάγκες των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, Πρόκειται για το μετέπειτα ποδοσφαιρικό Γήπεδο Καραϊσκάκη. Στους Αγώνες του 1896 οι ποδηλάτες Κωνσταντινίδης και Παρασκευόπουλος αναδεικνύονται Ολυμπιονίκες στα δύο αγωνίσματα ποδηλασίας (85 και 320 χιλιόμετρα αντίστοιχα). Στην Ελλάδα το πρώτο ελληνικό ποδήλατο με χειροποίητο σκελετό κατασκευάστηκε από την Rbikes (HERMES) στο Ναύπλιο. Yπάρχουν διαφορες βιομηχανίες κατασκευής ποδηλατων, εκ τον οποιον η Ideal Bikes είναι η μεγαλύτερη.

Ποδήλατο και φυσική

Το ποδήλατο αποτελεί ένα καλό εργαλείο, προκειμένου να αναδειχθούν ορισμένες αρχές της φυσικής. Με αφορμή, για παράδειγμα, τις εικόνες παλαιοτέρων ποδηλάτων με ιδιαίτερα μεγάλους τροχούς θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς με ποιό τρόπο επηρεάζει τη λειτουργία του ποδηλάτου το μέγεθος των τροχών του.
Σύμφωνα με τη φυσική, η κίνηση που εκτελεί ένας τροχός που κυλά είναι σύνθετη: αποτελεί το συνδυασμό μεταφορικής κίνησης και στροφικής κίνησης. Η ταχύτητα του ποδηλάτου μπορεί να μελετηθεί με τη χρήση του κέντρου μάζας του τροχού, το οποίο αποδεικνύεται πως βρίσκεται στο κέντρο του τροχού. Η ταχύτητα του κέντρου μάζας του τροχού αποδεικνύεται πως είναι ευθύγραμμη ομαλή με ταχύτητα u=ωR, όπου ω η γωνιακή συχνότητα περιστροφής του τροχού και R η ακτίνα του.
Με άλλα λόγια, υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους μπορεί να αυξηθεί η ταχύτητα ενός ποδηλάτου: είτε αυξάνοντας τη γωνιακή συχνότητα (ω) των τροχών (κάνοντας δηλαδή γρηγορότερα πετάλι), είτε αυξάνοντας την ακτίνα τους (R). Ο λόγος για τον οποίο τα σύγχρονα ποδήλατα δεν έχουν τόσο μεγάλους τροχούς, είναι η επινόηση του συστήματος ταχυτήτων, με τη βοήθεια του οποίου μπορούν εύκολα να επιτευχθούν αυξημένες τιμές γωνιακής συχνότητας (ω).

Το ποδήλατο στην πόλη

Σε αρκετές πόλεις του πλανήτη προωθείται η χρήση του ποδηλάτου ως βασικού μέσου μετακίνησης. Στον ευρωπαϊκό χώρο, χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη και η Βαρκελώνη. Βασικές ενδείξεις διευκόλυνσης της χρήσης του ποδηλάτου είναι η δημιουργία δικτύου λωρίδων κυκλοφορίας και θέσεων στάθμευσης για τα ποδήλατα.
Οι οπαδοί του ποδηλάτου θεωρούν ότι το ποδήλατο μπορεί να αποτελέσει τη λύση στα έντονα προβλήματα συγκοινωνίας που χαρακτηρίζουν τις περισσότερες μεγαλουπόλεις. Κεντρικά επιχειρήματά τους αποτελούν το γεγονός ότι το ποδήλατο δεν αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, απαιτεί μηδαμινό χώρο στάθμευσης, έχει τη δυνατότητα να μετακινείται και εκτός οδικού δικτύου, ενώ παράλληλα δε μολύνει το περιβάλλον με κανένα τρόπο (καυσαέρια, ηχορρύπανση).

Τύποι ποδηλάτων

  • Το αγωνιστικό ποδήλατο
  • Το ποδήλατο πόλης
  • Το ποδήλατο βουνού (MTB,DH, 4X, Marathon, Slopstyle, Freeride, )
  • Το ποδήλατο BMX (πρόκειται για συντομογραφία του αγγλικού όρου 'bicycle motocross')
  • Το ποδήλατο ταξιδιού
  • To ποδήλατο τουρισμού μακρινών αποστάσεων
  • Το αναδιπλούμενο (σπαστό) ποδήλατο πόλης
    ...και να σας φέρω στο προαναφερθέν βιντεάκι ανεβάζοντας σας λίγο την αδρεναλίνη!!!
    Δεν ξέρω για εσας...εγώ πάντως πολύ θα ήθελα να είχα το ταλέντο του  !!!
    Danny MacAskill
    Danny MacAskill είναι ένα Σκοτσέτζος επαγγελματίας ποδηλάτης για την Inspired Bicycles Ltd, ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Dunvegan στο Isle of Skye. Στις 19 Απριλίου 2009 ο 23χρονος τότε Danny ανέβασε ένα βίντεο 5,5 λεπτών στο YouTube με δοκιμαστικά σε δρόμους με το τίτλο ‘The Funeral’ (η Κηδεία!) το οποίο του άλλαξε τη ζωή. Το βίντεο είχε ετοιμάσει ο συγκάτοικος του Dave Sowerby, και πλέον έχει ξεπεράσει τα 20 εκ. προβολές! Το βίντεο είχε κόλπα με το ποδήλατο από τον MacAskill.

    Με το βίντεο αυτό ο Danny είδε τον ευατό του μέχρι την New York Times, και στην συνέχεια δούλεψε στο Hollywood σαν κασκαντέρ, εμφανιζόμενος σε διαφημιστικά της τηλεόρασης για το νέο Volkswagen Golf Estate και κέρδισε το τίτλι Action Sportsperson of the Year στην κατηγορία του Laureus World Sports Awards. Τελικά εγκατέλειψε την δουλειά αυτή και επέστρεψε μόνιμα στο Εδιμβούργο ώστε να κάνει όλη μέρα ποδηλασία!

    Ένα νέο video από τον Dave Sowerby, για τον Danny με την ονομασία “Way Back Home” με παραγωγή από το Red Bull Media House τον δείχνει να επανέρχεται στα πάτρια εδάφη στο Dunvegan με τα καλύτερα του κόλπα με το ποδήλατο. Μια εβδομάδα μετά το βίντεο αυτό έκανε θραύση με εκατομμύρια προβολές.












    8 σχόλια:

    1. πωπωωω ποσο καιρο εχω να κανω ποδηλατο! τωρα μεχρι το ψιλικατζιδικο στην γωνια παμε και περνουμε αυτοκινητο αλλα με την βενζινη,οπως λες και με την οικονομικη κριση θα το ξαναπαρουμε μου φαινεται.. μμμμ μια χαρα :)

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    2. maria μου,εγώ το χρησιμοποιώ,μου αρέσει να με φυσάει το αεράκι και κάνω και γυμναστική:-)
      Αλλά τα κόλπα που κάνει ο Danny...χαχαχα!! πολύ θα ήθελα να τα κάνω αλλά...!!! χαχα!!

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    3. ουάου !!!!!!!!! έτσι λές να ξεκινήσουμε ????? μωρέ θα τσακιστούμε !!!!! να μήν ξεχάσω να βάλω κράνος ενισχυμένο χαχαχα :-))))

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    4. χρησιμοποιώ και εγώ ποδήλατο,αλλά...
      το παιδί,μεγάλο ταλέντο!μπράβο του και μπράβο και σε σ'ένα που το είδαμε,κι ωραίο τραγούδι
      καλό ξημέρωμα να έχεις

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    5. τελειο το βιντεο

      τελειες και οι πληροφοριες σου!

      και οι εικονες που τις συνοδεψες φυσικα!

      και εγω εχω πολυ καιρο να κανω ποδηλατο!

      μικρη το λατρευα κυριολεκτικα!

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    6. ΕΚΦΡΑΣΟΥ,
      σου εγγυώμαι ότι το ποδήλατο είναι το καλύτερο φάρμακο κατά της κατάθλιψης!! χαχα Όποτε ήμουν στα "κάτω" μου το έπαιρνα και "έφευγα"!!!!

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    7. morfea μου,
      δεν σου κρύβω ότι το ζηλεύω το παλικάρι!! Μακάρι να μπορούσα να το κάνω κι εγώ!!!
      Να'σαι καλά:-)))

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    8. effie μου,
      χαχα!!θα έχω και κουτί Α΄βοηθειών μαζί μου:-))) Όποτε είσαι έτοιμη ξεκινάμε!!!! χαχαχα!

      ΑπάντησηΔιαγραφή

    Παρακαλώ να είμαστε ευπρεπείς....ΑΣΤΕΙΕΥΟΜΑΙ!!!! εκφραστείτε ελεύθερα :-)